Ik vroeg mij regelmatig af wat veganisten eigenlijk allemaal eten. Voordat ik het zelf werd dacht ik echt dat veganisten vrij weinig mochten eten, maar het tegendeel bleek waar! Als veganist mag je zelfs nog best wel veel eten en daarom besloot ik erover te schrijven.

Echter heb ik echt een hele verkeerde week uitgekozen, want ik heb echt drie of vier keer niet eens vegetarisch gegeten, maar goed, ook dat hoort erbij. De ene dag gaat het mij veel makkelijker af dan de andere dag. Ik had nu een week waarin ik wat meer alleen at en door een druk schema had ik dan vaak geen tijd om boodschappen te doen en te koken, omdat we niet zoveel in huis hadden vond ik het makkelijk om dan bijvoorbeeld een tosti te eten. Het gaat er voor mij niet om dat ik ineens 100% vegan word, zo lang ik maar bewust ben van de keuzes die ik maak. En vanaf morgen gewoon weer met een frisse blik de Week zonder Vlees beginnen. Dan ga ik extra mijn best doen, beloofd.

Sidenote: ik gebruik de app Lifesum als eetdagboek, hierin kan je ook het aantal calorieeën zien. Ik vind het echt een superfijne app waarbij je producten kan scannen of handmatig toevoegt. Ik heb mijn eten niet gewogen en alles ingeschat, hierdoor kan de hoeveelheid calorieën afwijken van mijn daadwerkelijke calorieën. Daarnaast heb ik het drinken niet meegerekend, waar natuurlijk ook calorieën in zitten (zoals bierrrrrr ;-)) 

Weekmenu :

Dag 1 – woensdag

Ontbijt:

  • Groene smoothie met sinaasappelsap, banaan, mango en spinazie (vegan)
  • Tosti met plantaardige kruidencréme en tomaat (vegan)
  • Halve Italiaanse bol met pindakaas en komkommer (vegan)

Lunch:

  • Bruin broodje met hummus, olijventapenade en tomaat (vegan)

Diner:

  • Kant en klaar maaltijd uit de vriezer genaamd: Lazy vegan (en is dus vegan ;-))

Snack:

  • Oreo x 2 (vegan)
  • Sticks met knoflook en basilicum en rijstecrackers (vegan)

(1700-1800 kcal)

Dag 2 – donderdag

Ontbijt:

  • Kokosmelk met muesli, een banaan en gedroogd fruit (vegan)

Lunch:

  • Groene smoothie met sinaasappel, banaan, mango en spinazie (vegan)
  • Twee bruine boterhammen met plantaardige kruidcencrème, tomaat, komkommer en geraspte wortel  (vegan)

Diner:

  • Een wrap met een zak Mexicaanse bonen van Hak, guacamole en tacosaus (vega, de guacamole was niet vegan)

Snack:

  • Mini-loempia’s voor in de oven (vegan)
  • Jumbo ontbijtkoekreep (vegan)
  • Sticks met knoflook en basilicum (vegan)
  • Cracker met smeerkaas (niet vega of vegan > zit dierlijk stremsel in)

(1500-1600 kcal)

Dag 3 – vrijdag

Ontbijt:

  • Vanillevla van Alpro met granola (vegan)

Lunch:

  • Wrap met mexicaanse bonensalade, spinazie en komkommer (vegan)
  • Twee roggecrackers met plantaardige kruidencrème en wortel (vegan)

Diner:

  • Tosti met kaas, tomatenketchup en vegan mayonaise (niet vegan, want in deze kaas zat dierlijk stremsel (= gemaakt van koeienmaag))
  • Friet van McDonalds en een veggieburger (vega)

Snack:

  • Een appel (vegan)
  • Chocolademelk van Alpro (vegan)
  • Rijstwafel met smeerkaas (niet vega of vegan)

(1400-1500 kcal)

Dag 4 – zaterdag 

Ontbijt:

  • Twee bruine boterhammen met pindakaas en hagelslag (vega, in hagelslag zit namelijk melkpoeder)\
  • Smoothie met sinaasappelsap, spinazie en banaan

Lunch:

  • Wrap met mexicaanse bonensalade, spinazie en komkommer (vegan)
  • Twee crackers met plantaardige kruidencrème (vegan)
  • Sticks met knoflook en basilicum (vegan)

Diner:

  • Pannekoeken, waarvan 1 met spek (niet vegan)

(1600-1700 kcal)

Dag 5 – zondag

Ontbijt/lunch

  • Patat met een frikandel speciaal en een kipcorn (niet vegan)

Diner:

  • Tosti kaas met curry en vegan mayo (niet vegan)

Snack:

  • Geroosterde pinda’s

(1300-1400 kcal)

Haha, nou dat was ‘em! Zoals je ziet begon ik de week lekker enthousiast en in het weekend heb ik even alle teugels laten vieren, is soms ook lekker om te doen. Toch heb ik steeds meer moeite met vlees eten en daar ben ik alleen maar blij om. Ik voel me veel actiever nu ik meer vegan eet. De dagen dat ik vlees eet zijn dan ook vaak luie (brakke) dagen of het is vanwege tijdsgebrek.

Zouden jullie het leuk vinden om vaker te zien wat ik eet in een week? Laat het mij weten in de comments of stuur mij een berichtje op Instagram.

Liefs,

Suus

Geef een reactie