Recepten die spontaan héél goed uitpakken zijn de beste. Ik had nog dadels en bananen liggen en wilde hier eigenlijk een smoothie mee maken. Ik deed het in de blender met wat sojamelk en blende het tot een smoothie. Toen ik proefte was het véél te zoet en een beetje dik. ‘Volgens mij kan ik hier ook vegan bananenbrood van maken’ dacht ik. En niets bleek minder waar, want dit is echt het beste, meest fluffy en lekkerste bananenbrood dat ik ooit heb geproefd.

vegan bananenbrood

Ingrediënten voor één vegan bananenbrood:

  • 10 dadels
  • 250 ml sojamelk
  • 2 bananen
  • Een extra banaan als garnering bovenop het bananenbrood
  • 200 gram bloem
  • Zakje bakpoeder (15 g)
  • Optioneel: noten en gedroogd fruit zoals pecannoten en abrikoos of cranberry
  • Snuf Kaneel, speculaas en koekkruiden
  • Schepje suiker

Bereidingswijze:

  1. Verwarm de oven voor op 180 graden. Gebruik een keukenmachine, staafmixer of blender om de dadels, sojamelk en bananen fijn te maken tot een egale massa.
  2. Zeef de bloem en het bakpoeder en meng met het bananenmengsel.
  3. Voeg eventueel wat noten, gedroogd fruit, speculaas en koekkruiden en/of kaneel toe. Je kan het zo bont maken als je zelf wilt. Onder dit recept staan een aantal ideeën.
  4. Vet een bakvorm in met olie en bedek de bakvorm met een beetje bloem, zo voorkom je dat het bananenbrood gaat plakken aan de bakvorm.
  5. Doe het beslag in de bakvorm. Snijd een banaan doormidden en leg deze bovenop het beslag. Druk de banaan dan een beetje in het beslag. Als het bananenbrood straks klaar is, is het door de banaan bovenop extra smeuïg.
  6. Ben je een echte zoetekauw? Maak dan een klein beetje kaneelsuiker (1 deel kaneel, 1 deel suiker) en strooi dit over het bananenbrood heen. Als het bananenbrood in de oven staat, gaat de suiker een beetje karameliseren en dat maakt het bananenbrood extra knapperig.
  7. Zet het vegan bananenbrood 30 minuten in de oven.

Een aantal variaties op het vegan bananenbrood:

  • Meng het beslag met frambozen, gedroogde cranberry’s, abrikozen, ananas of vijgen
  • Gebruik verschillende soorten noten zoals cashewnoten, pecannoten, amandelen
  • Meng wat amandelspijs, jam of chocola door het beslag
  • Meng het beslag met rasp van een sinaasappel of citroen
  • Gebruik verschillende toppings zoals kaneelsuiker, geschaafde amandel, of stukjes abrikoos.

Laat het vegan bananenbrood goed afkoelen voordat je deze uit de vorm haalt. Je kan het bananebrood zo’n 2 à 3 dagen bewaren in een afgesloten bak. Het blijft echt mijn all-time favourite dit brood. Het is zo zacht en fluffy. De variaties zijn eindeloos en het is ideaal om overrijpe bananen toch nog te gebruiken.

Geniet ervan!

Liefs,

Suus

 

Geef een reactie