Dieetleed: update!!

Ik struggle al heel lang met mijn gewicht en eetpatroon. Een aantal maanden geleden schreef ik over dieetleed: wel willen afvallen, maar daar eigenlijk niks voor willen hoeven doen. Dat gaat natuurlijk niet hé! Elke verandering kost moeite, maar bij mij leek het onmogelijk. Ik had van alles geprobeerd zonder te diëten, maar uiteindelijk ging ik de uitdaging toch aan. Ik ging op koolhydraatarm dieet. Worst decision ever. Ik hield het volgens mij amper 2 weken gemotiveerd vol en na 5 weken was ik maar 1,5 kilo afgevallen.

Minder gemotiveerd dan ooit tevoren

Ook de periode erna was ik minder gemotiveerd dan ooit tevoren. Ik at ongezond, te veel en bewoog te weinig. Ik was begonnen aan mijn fulltime baan en het zitten de hele dag hielp ook niet echt. 3 weken geleden was ik het zat. Ik moest en zou op die 60 kilo komen, zoals ik mezelf eerder dat jaar beloofd had. Ik ben vroeg met goede voornemens dit jaar (of eigenlijk volgend jaar, ‘tis maar hoe je het bekijkt :-)) en erg streng voor mezelf. Voor Kerstmis heb ik mijn streefgewicht behaald.

Lifesum

Drie weken geleden downloadde ik de app Lifesum. Je kan calorieën tellen door alles wat je eet in te voeren, maar ook bijhouden hoeveel je beweegt en hoeveel water je hebt gedronken. Ik heb al eerder met dit soort apps gewerkt, zoals myfitnesspal, maar deze app werkt voor mij het best. Het is erg overzichtelijk, je kan barcodes scannen en de app kent bijna alle producten die ik eet. Uiteraard moet je soms schattingen maken, maar ik probeer zo weinig mogelijk te smokkelen. Op kantoor wordt bijna al het eten vers bereid en qua ingrediënten is het dan nogal eens gokken. Daarnaast vul ik mijn beweging alleen in als ik een wandeling heb gemaakt, gefietst of gesport en tel ik niet al mijn stappen of alles wat ik binnen kantoor loop mee. Mocht ik dus toch onbewust meer calorieën eten dan ik invoer, dan heb ik al een beetje compensatie 😉

Het zien van resultaat

Ik ben iemand die gemotiveerd raakt door resultaten te zien. Als ik niet het gevoel heb dat ik ben afgevallen, dan raak ik gedemotiveerd. En dankzij deze app zag ik redelijk snel resultaat. Ik ging voornamelijk minder eten, want ondanks dat ik dacht dat ik weinig at op een dag, viel dit heel erg tegen. Daarnaast dronk ik veel meer water (want 8 glazen water aantikken in de app werd een doel op zich). Hierdoor had ik veel minder trek. Mijn buik was aan het eind van de dag veel minder opgeblazen waardoor ik gelijk dunner leek, haha!

Ik heb geen zin

Ook kocht ik het boek ‘Ik heb geen zin’ van Annemerel. Beste aankoop ooit! Zelfs ik raakte hierdoor gemotiveerd. Iemand met een afkeer van sporten en die liever lui dan moe is, haha! Ik las steeds een stuk als ik in de trein naar huis zat en bij thuiskomst had ik zo’n zin dat ik het voor elkaar kreeg om gekleed en wel in de sportschool te belanden, mét een dosis motivatie. Het boek is écht een aanrader als je net zo goed bent als ik, in smoesjes verzinnen om niet te hoeven sporten. Annemerel schrijft over haar eigen struggle met het hardlopen en allerlei smoesjes die ze had, maar toch altijd zin weet te maken. Ook al doe je niet aan hardlopen, volgens mij is het boek van toepassing op zo’n beetje elke sport die je kan doen.

Gemotiveerd!

Minder en gezonder eten + motivatie om te gaan sporten = heel makkelijk afvallen! Ik ben binnen 3 weken 2,2 kilo afgevallen en dat voelt top! Even een terugblik naar juni: toen viel ik met heeel veel moeite 1,5 kilo af binnen 5 weken. Op dit moment heb ik totaal geen moeite met afvallen, het is bijna alsof het vanzelf gaat. Ik geniet van chocolate chip cookies, brownies, pepernotencheesecake of een bakje chips, maar blijf in balans door bij de lunch dan bijvoorbeeld een salade te eten of mijn avondmaaltijd te halveren. En tuurlijk heb ik de afgelopen periode ook wel eens nee moeten zeggen tegen het 2e stukje taart of een bak patat, maar ik weet waar ik het voor doe 🙂

Streefdoel

Dus met nog 3,5 week en 3,8 kilo te gaan wordt het nog even strijden, zodat ik met Kerstmis en Oud en Nieuw zonder schuldgevoel kan genieten van al het lekkers dat op tafel staat. Om in januari opnieuw te streven naar die 60 kilo, hahaha! 😉

Hoe raak jij gemotiveerd om gezond te eten en te sporten?

Liefs,

Suus

3 comments / Add your comment below

  1. Eerlijk gezegd, het is een gewoonte. Gezond eten is normaal eten. ‘Ongezond’ eten is de uitzondering, en dan ook alleen als het echt, echt veel lekkerder is dan wat ik kan koken. Dus waar ik als student, en jong-werkende die laat thuis kwam, nog wel koos voor de snelle, makkelijke diepvriespizza (want altijd in de diepvries en met 20 minuten eten op tafel), eten we nu andere dingen (ook wel uit de vriezer, maar dan eerder door ons gekookt en ingevroren).
    En volgens mij heb je veel minder behoefte aan ‘foute’ zaken als chocola en chips als je genoeg en gezond eet. Waarom liggen er anders nog 4 chocolateletters in de kast? Ik heb er geen trek in.
    Maar je moet misschien inderdaad eerst even over de hump. Daarna wordt het een gewoonte. Dan ga je het missen. En dan besef he ineens dat diepvriespizza’s ook eigenlijk helemaal niet lekker zijn! 🙂 Je gaat de goeie kant op!

    1. Precies! Begin steeds meer te wennen aan gezond en ‘normaal’ eten. Wordt nu bijna misselijk als ik een patatje eet omdat het zo vet is, haha! We komen er wel;-) Slim om eten eerder te bereiden en in te vriezen. Liefs, Suus

Geef een reactie

%d bloggers liken dit:
Lees vorig bericht:
Kip in bladerdeeg met pesto, boontjes en Rivolo tomaatjes.

Op het gebied van eten ben ik best wel verwend. We aten vroeger altijd iets anders en bijna nooit twee...

Sluiten