Dieetleed: Voor herhaling vatbaar of nooit meer?

Vijf weken geleden plaatste ik een artikel waarin ik vertelde dat ik heel graag wilde afvallen. Vijf kilo zou er vanaf. Door minder koolhydraten te eten zou ik strenger voor mezelf moeten zijn en beter moeten letten op wat ik eet. Geen pasta, rijst of brood bijvoorbeeld. Het was immers maar voor vijf weken, dus dat kon ik prima volhouden. Toch?

Een kar vol met gezonde dingen!
Mijn bestelling bij Body en Fit. Een week later heb ik gelijk ook  de crunchy smart bars en meer protein chips besteld.

Makkelijker gezegd dan gedaan.
Vol goede moed ging ik zaterdags boodschappen doen. Groentepasta, quinoa en veel groente en fruit. Ook kocht ik gelijk een pakketje bij de body en fit shop. Bij een koolhydraat arm dieet moet je ervoor zorgen dat je je eiwitten hoog houdt, alles in balans. Al snel bleek het makkelijker gezegd dan gedaan. Allereerst had ik op mijn tweede dag een bierproeverij gepland en daarnaast voelde ik me al snel bezwaard als ik bij anderen thuis moest vermelden dat ik geen koolhydraten at. De eerste week ging desondanks heel goed, ik was gelijk een kilo kwijt en dat maakte me tevreden. Tevens ook het moment dat ik gelijk wat milder tegen mezelf was. Als het zo makkelijk ging, kon dat stukje chocola ook geen kwaad. Ik merkte al snel dat ik mezelf ging belonen voor hetgeen dat ik had ondernomen. Hardgelopen? Pannenkoeken! Zonnetje schijnt? Barbecue! En als ik heel gezond had gegeten vond ik ’s avonds dat ik wel wat lekkers had verdient.

Alles opschrijven.
Een koolhydraat arm dieet heb ik zeker niet gevolgd, ik vond het onwijs moeilijk om me eraan te houden. Zeker als je niet thuis bent en buiten de deur eet, zo betaal je 14(!) euro voor een salade tegenover 6 euro voor een luxe belegd broodje. Drie keer raden waar ik voor koos… Maar ook als ik bij anderen thuis at liet ik mijn dieet achterwege, dat is toch alleen maar ingewikkeld. Toch ben ik wel een stuk bewuster gaan eten. Elke dag hield ik bij wat ik at en alleen dat was al een uitdaging op zich haha! Ik heb vaker nee gezegd tegen koekjes, snacks en taart, maar ik was ook eerlijk tegen mezelf. Alles wat ik at op een dag schreef ik op. Dus ook dat stukje chocola dat je ’s avonds nog stiekem pakt of de snacks die ’s avonds voor de tv wordt opgegeten. Hierdoor had ik een goed overzicht van wat ik at en of ik die dag wel of niet gezond at.

Hardlopen op nieuwe schoenen, heerlijk!

Bewegen, bewegen, bewegen.
Ik heb eindelijk geïnvesteerd in hardloopschoenen, iets wat ik al veel eerder had moeten doen. Gemiddeld liep ik 1x per week hard, het liefst was ik vaker gegaan, maar ik moet voorzichtig zijn omdat ik nog maar net ben begonnen. Volgens mij ligt er al een blessure op de loer, dus we doen het lekker rustig aan en binnenkort maar eens de fysio opzoeken. Daarnaast ben ik een aantal keer een stuk gaan fietsen en liep ik af en toe een flink stuk. Dit vond ik echt het makkelijkste, meer bewegen. Zeker met het lekkere weer is het geen straf om buiten te zijn en liep ik met liefde een half uur in de zon in plaats van met de tram of bus.

Iets met balans… haha!

Balans is alles.
Iets waar ik soms nogal moeite mee heb is balans. Het is prima om eens lekker te snoepen, of taart te eten als er iemand jarig is, zodra je dit maar weer in balans brengt. Door bijvoorbeeld de rest van de dag wel heel gezond te eten, of extra te bewegen. Het is echt niet zo dat als je een keer van je dieet afwijkt, dat het dan allemaal geen zin heeft. Juist wél. Door de ongezonde dingen in balans te brengen met beweging of gezond eten kan je juist af en toe lekker genieten.

Resultaat. 
Ik ben ongeveer 1,5 kilo afgevallen. Ben ik tevreden? Ja en nee. Ik ben echt een stuk meer gaan bewegen en heb nog altijd gezonder gegeten dan normaal, alhoewel ik niet altijd even streng was. Ik vermoed dat de laatste 2 weekenden ervoor hebben gezorgd dat ik gelijk weer aankwam, mama was jarig en ik kreeg bericht dat ik geslaagd was, dat moest natuurlijk gevierd worden, met eten… Om zoveel af te vallen in zo’n korte tijd moet je heel streng voor jezelf zijn en daar had ik simpelweg gewoon geen zin in. Begrijp me niet verkeerd, ik heb heel vaak nee moeten zeggen tegen lekkere dingen en heb mezelf af en toe écht de deur uit moeten slepen om te bewegen, maar meer had ik er niet altijd voor over. Het moet vooral leuk blijven en het was ook niet zo dat ik nou echt per sé moest afvallen omdat het ongezond was. Ik wil me gewoon prettig voelen als ik in mijn bikini op het strand lig. Doe ik dat nu? Misschien nog niet helemaal, ik heb iets meer tijd nodig, maar die vijf kilo gaat er af! Ik blijf gewoon doen wat ik de afgelopen weken heb gedaan, letten op wat ik eet, gezonder eten, minder eten en meer bewegen. I’m not giving up!

Balance is not something you find, it’s something you create.

Mijn conclusie is dan ook dat je altijd moet doen wat prettig voelt. Als je geen zin hebt om te bewegen of te letten op wat je eet is dat natuurlijk geen enkel probleem, maar dan moet je wel accepteren dat je ook niet afvalt. Juist dat zet mij er ’s ochtends toe om te gaan hardlopen of een hele tas vol gezonde snacks klaar te maken, want ik weet hoe goed het voelt als je het wél doet. I’ll keep you posted!

Hoe denken jullie hierover en hoe zijn jullie hiermee bezig? En welke sport zou ik echt eens moeten proberen?

Liefs,

Suus

 

 

Geef een reactie

%d bloggers liken dit:
Lees vorig bericht:
3x Zomerse smoothie.

Als het warm is buiten eet ik altijd een stuk minder, daarnaast drink ik dan veel liever wat dan dat...

Sluiten