Help, mijn dag is te kort!

Hebben jullie dat gevoel wel eens? Ik in ieder geval wel. Ik ga naar school, werk in het weekend, ben druk bezig met plannen voor de toekomst en werk hard aan mijn blog, ik wil minimaal 8 uur per dag slapen, sporten, schoonmaken, opruimen en dan ga ik ook nog regelmatig op en neer naar Meppel om mijn vriend te bezoeken. Hoe doet iedereen dat toch?

Als ik alles wat ik zou willen en moeten doen in een week op een rij zou zetten met daarnaast de tijd die ik er aan wil besteden, dan zou ik minimaal een week extra nodig hebben. Ik ben bezig met het afronden van mijn laatste schooljaar en dat gaat op dit moment ook altijd voor, maar het liefst ben ik bezig met andere dingen. Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn tijd zo efficiënt mogelijk indeel?

1. Minimaal en maximaal 8,25 uur slapen.

Dat moment dat je een boek wilt lezen, maar ondertussen in slaap valt…

Door de jaren heen heb ik geleerd dat ik het best functioneer als ik 8 uur en een kwartier slaap. Als ik minder slaap wordt ik super chagrijnig en als ik langer slaap merk ik dat ik lui wordt en het liefst de hele dag in bed chill. (Dat doe ik eigenlijk sowieso het liefst haha!) Ik moet ervoor zorgen dat ik niet eerder ga slapen dan nodig is, maar ook niet later. Overigens gaat dit nog niet echt heel goed, ik blijf namelijk het liefst zo lang mogelijk in bed liggen.

2. Twee keer per week sporten.

Als een blij ei fit aan de dag beginnen!

Ik doe dit niet altijd, maar ik zou het wel moeten doen. Ik heb periodes waarbij ik sporten ontzettend leuk vindt en veel energie uit haal, maar er zijn ook periodes dat ik het liever lui dan moe ben. Sporten kost veel tijd, maar het geeft mij ook veel energie. Als ik twee keer in de week sport voel ik me het fitst en heb ik voldoende tijd om te herstellen van mijn spierpijn. Het liefst doe ik cardio, zoals hardlopen en fietsen, maar krachttraining vind ik af en toe ook erg chill. Als ik echt heel erg druk ben sport ik niet, ik fiets bijna elke dag ongeveer 15 kilometer en beweeg elke dag meestal wel een half uur. Ook pak ik zoveel mogelijk de trap in plaats van de lift e.d.

3. Plannen, plannen en nog eens plannen.
Vooral omdat ik nu veel schoolopdrachten moet inleveren en mijn blog bijhoud zorg ik ervoor dat ik alles plan. Ik maak een overzicht van wat er allemaal nog moet gebeuren en in welke week of op welke dag ik dat moet gaan doen. Ook vindt ik het altijd fijn als ik aan het begin van de week weet wanneer ik in Meppel en Zwolle ben zodat ik daar rekening mee kan houden. Als ik bij Rick ben doe ik namelijk nooit zoveel aan school en zal ik het opruimen en schoonmaken thuis ook later moeten doen. Alle afspraken en mijn werkrooster zet ik overigens ook altijd in mijn agenda zodat ik kan zien wanneer ik het wel en niet druk heb.

4. Niet altijd overal ja op zeggen.
Als er ergens een borrel is, feestje gevierd wordt of er een uitje op de planning staat ga ik het liefst altijd mee. Zélfs als dat uitje betekent dat we naar de Albert Heijn gaan om de wekelijkse boodschappen te doen. Ik vind het fijn om mensen om me heen te hebben en dingen te ondernemen. Maar, dat kost natuurlijk wel ontzettend veel tijd én je wijkt van de planning af. Het is dan ook helemaal niet erg om eens een keer nee te zeggen tegen een feestje of uitje om even tijd te hebben voor jezelf. Iets voor jezelf doen kan soms veel meer energie geven dan er op uit gaan.

5. Doen wat op dat moment goed voelt.

Even een weekend alle drukte ontvluchten in Maastricht tijdens een drukke periode, even niks dat moet!
Daar hoort natuurlijk ook lekker eten bij, hmm!

Er zijn altijd meer dingen die ik wil doen dan waar ik tijd voor heb en kies meestal de dingen uit waar ik me goed bij voel. Ik heb maar een paar dingen die echt moeten en heel veel dingen die ik wil. Ik doe altijd eerst de ‘moetjes’, zodat ik daarna tijd heb om te doen waar ik zin in heb en als dat iets anders is als gepland is dat soms helemaal niet erg. Soms heb ik zin om in het weekend allerlei leuke dingen te doen en maak ik allemaal plannen, terwijl ik op de dag zelf daar soms helemaal geen zin in heb. Dan ga ik gewoon lekker chillen en hang ik de hele dag op de bank met een dikke trui aan en een kopje thee. Daar kan ik me soms veel beter bij voelen en waarom zou ik mezelf dan per sé dwingen om wat leuks te gaan doen?

Het verschilt per persoon wat je wel en niet fijn vindt en wat wel of niet werkt. De bovenstaande punten is hoe ik mijn week graag invul en hoe ik het aanpak. Denk er vooral rustig over na als je het druk hebt. Neem even een moment van rust en bedenk hoe je ervoor kan zorgen dat je minder druk voelt of dat je meer tijd voor jezelf overhoudt. Dit kan zeker van belang zijn als je situatie verandert, zoals een nieuwe baan of een verhuizing. Dan ben je namelijk uit je ritme en zal je nog beter moeten nadenken over de keuzes die je maakt!

Ervaren jullie vaak druk om van alles te moeten en geen tijd overhoud? Ik ben erg benieuwd hoe jullie dit aanpakken!

Liefs,

Suus

Geef een reactie

%d bloggers liken dit:
Lees vorig bericht:
Hüttenkäse pannenkoeken.

Afgelopen week had ik mama gevraagd wat boodschappen voor me te doen waaronder aardbeien en hüttenkäse. Vervolgens kwam ik thuis...

Sluiten